4V2

Hier staan mijn projecten die ik in 4v2 heb gedaan.

Oplossing voor de vertraging van treinen met TRIZ

In de eerste week gaan we een oplossing bedenken voor de vertraging van treinen aan de hand van TRIZ (een Russische theorie uitgevonden door Genrich Altsuhller). Met TRIZ heb je 39 onderwerpen waaruit je kan kiezen om te veranderen en te behouden (bijvoorbeeld: lengte, breedte of snelheid). Wanneer je twee onderwerpen hebt gekozen komen er een aantal oplossingen uit en waarschijnlijk zal een van die oplossingen jouw probleem oplossen.

Er zijn veel oorzaken die een vertraging voor treinen kunnen veroorzaken, maar wij hebben gekozen voor wisselstoringen. De beweegbare delen van wissels worden vaak geblokkeerd door steentjes, takjes of sneeuw. In TRIZ hebben als functie om te verbeteren betrouwbaarheid ingevuld en als functie om te behouden dat het gemakkelijk te repareren is. TRIZ heeft hiervoor twee suggesties voor oplossingen gegeven, namelijk: segmentatie en ervoor zorgen dat je klaarstaat voor een noodgeval. Voor ons probleem gaan we segmentatie toepassen. Onze oplossing is dus uiteindelijk om te de huidige wissels te vervangen door nieuwe wissels die makkelijker uit elkaar te halen zijn en daarom makkelijker te repareren zijn.

Het 1ste Grote Keuzeproject

De opdrachtgever

Onze opdrachtgever is Bureau Postjesweg, vertegenwoordigd door Holger Nickisch. Holger Nickisch is een Duitse beeldend kunstenaar/curator en houdt zich bezig met kunst in de openbare ruimte en het ontwerpen van wijken een gebouwen. Hij stelt zich ten dienste om in co-creatie de wijk (cultureel) toekomst-proof te maken.

Samenvatting

Binnenkort wordt aan de Postjesweg/Johan Greivestraat een wijk gesloopt en de opdrachtgever (Holger Nickisch) is van mening, dat het toekomstige ontwerp niet meer voldoet aan de transitie van een metropool, zoals Amsterdam.

De opdrachtgever is begonnen een alternatief plan voor deze wijk te ontwikkelen, uiteraard zonder mandaat en fictief in vorm van een maquette en digitale en analoge tekeningen. En wij moeten zelf een ontwerp maken die hem zal inspireren. 

1. Inleiding

Ons team bestaat uit: Ian Valk (teamleider), Kagan Yazar, Arif Ulu, Dinand van Neste en Aya Yacoubi. Wij zitten in de vierde klas Technasium. Op het Technasium hebben wij het extra vak O&O en met dit vak ontwikkelen wij met vaardigheden en online werken. Binnen het vak O&O zijn wij vaak creatief bezig. Ons team heeft deze opdracht uitgekozen, omdat we ontwerpen en bouwen erg leuk vinden en daarbij zijn wij samen ook erg creatief. We moeten een nieuwe wijk gaan ontwerpen voor de bewoners die daar wonen. De wijk moet in Johan Greivesstraat gaan komen. Ons ontwerp moet voor de Technasiumparade plaatsvinden. We moeten een nieuwe wijk gaan ontwerpen, omdat het een wijk is die heel ouderwets is en heeft niet veel met kunst mee te maken. En wij moeten een ontwerp gaan ontwerpen die met kunst mee te maken heeft.

1.1 Onderwerp

Het onderwerp van deze opdracht is, dat we samen met ons groep een nieuwe wijk moeten gaan ontwerpen met nieuwe gebouwen en voorzieningen. Daarbij willen we dat alle religies bijeen komen en dat er een culturele omgeving is. In ons ontwerp moeten we een wijk ontwerpen die autovrij en modern is.

1.2 Opdrachtgever

Onze opdrachtgever is Bureau Postjesweg, vertegenwoordigd door Holger Nickisch. Holger Nickisch is een Duitse beeldend kunstenaar/curator en houdt zich bezig met kunst in de openbare ruimte en het ontwerpen van wijken een gebouwen. Hij stelt zich ten dienste om in co-creatie de wijk (cultureel) toekomst-proof te maken.

1.3 Opdracht

Met deze opdracht gaat we samen met onze groep een nieuwe wijk ontwerpen met nieuwe gebouwen en voorzieningen. Daarbij wil de opdrachtgever dat we een wijk ontwerpen die culturele vorm en kunst heeft. Het moet ook een wijk zijn die autovrij en modern is. Tijdens het ontwerpen zullen we veel met kunst gaan werken. Ons opdrachtgever verwacht van ons dat we veel met kunst en culturen werken. 

2. Situatie

Wij hebben op 13 september een gesprek gehad met onze opdrachtgever de heer Nickisch van Bureau Postjesweg. Meneer Nickisch vroeg ons om een 3D-tekening te ontwerpen van een wijk en daarnaast, indien mogelijk een maquette te bouwen. Hij wil dat wij de stad Medina van Fez (Marokko) gebruiken als inspiratie.

Medina van Fez is een oude stad omringt door muren met smalle straten, zonder auto's. Daarnaast heeft deze stad verschillende versierde toegangspoorten zoals de Bab Guissa en de Blauwe Poort.

Daarnaast moet er ook een ondergrondse garage gebouwd worden. Er moeten twee verschillende soorten straten ontworpen worden. Waar de smalle straat voor de voetgangers bestemd is en de brede straat voor fietsers.

Andere eisen zijn:

· Er moeten verschillende soorten culturele kunstwerken geplaatst worden in de wijk

· Er moeten hygiënische openbare toiletten geplaatst worden

· Verschillende soorten ingangen moeten gebouwd worden die lijken op de poorten van Medina van Fez

· De daken van de gebouwen moeten verbonden kunnen worden zodat er terrassen of andere buitenruimtes gerealiseerd worden zodat de mensen bij elkaar kunnen komen

· De huizen moeten om een sloot heen gebouwd worden

· De gebouwen moeten lijken op de gebouwen uit Medina van Fez

· Er moeten meerdere culturen samengebracht worden in deze wijk 

Vooronderzoek:

In het begin van ons project moesten we als eerst meer informatie krijgen over Medina (Fez). Het was voor ons belangrijk, omdat we onderzoek moesten doen voor de culturele en kunstzinnige vorming in Medina. Na et zoeken hebben wij veel informatie gekregen op het internet om inspiratie uit halen. Inspiratie voor het ontwerp. Verder hadden we meer onderzoek gedaan op de wijk, om meer informatie te krijgen over de bewoners die daar wonen. Het was een goed onderzoek om ons ontwerpen te doen.

Programma van Eisen

  • Gevraagd besluit:

De opdrachtgever wordt verzocht:

  • De wensen en eisen uit dit Programma van Eisen vast te stellen
  • Aan het einde van dit project het resultaat te vergelijken met de inhoud van het Programma van Eisen.
  • Inleiding

Dit is het programma van Eisen voor het project Medina Station. Het doel van dit project is dat wij een nieuwe wijk ontwerpen en een maquette ervan maken. Door dit te doen krijgt de opdrachtgever inspiratie voor het daadwerkelijke ontwerp.

  • Waarom dit Programma van Eisen?

In dit programma van eisen staan alle wensen en voorwaarden waar het eindresultaat aan moet voldoen. Door dit op tijd in het project te doen kan het vervolg van het project efficiënt worden uitgevoerd.

  • De eisen waaraan de wijk moet voldoen
  • De daken van de gebouwen moeten met elkaar aansluiten.
  • De wijk moet openbare toiletten hebben.
  • Een ondergrondse garage en een ondergronds winkelcentrum.
  • De wijk moet mediterrane aspecten bevatten.
  • Er moet veel groen zijn in het gebied.
  • De wijk moet belicht zijn.
  • Er moeten originele kunstwerken in de wijk te zien zijn.
  • De flats moeten openbare daken hebben.
  • Dat alle culturen met elkaar samenleven.
  • Culturele restaurants.
  • Diversiteit terugvinden in het ontwerp.
  • De stad Medina van Fez (Marokko) gebruiken als inspiratie.
  • Verschillende soorten ingangen moeten worden gebouwd die lijken op de poorten van Medina van Fez.

Idee generatie


Het 2de Grote Keuzeproject

Voor dit project zit ik samen met Andy, Jorden en Rohan. Wij moesten een project doen voor Museum het Schip in Amsterdam. Wij hebben onderzocht hoe zij bekender kunnen worden door Minecraft als promotie te gebruiken. Wij hebben in Minecraft het museum gemaakt en daarbij hebben we nog een parcour gemaakt.

Filmpje: https://youtu.be/5is_0dP9va8

Wij hebben veel gemeten en ongeveer 70 uur gebouwd aan het schip in Minecraft.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin